יום שבת, 28 באפריל 2012

לא בוכים בעין אחת נויה כרמלי ה'3


לא בוכים בעין אחת
הנקודות שאליהן ארצה להתייחס הן: אמינות הסיפור והדמויות, דמויות שאהבתי בסיפור, התקופה בה מתרחש הסיפור, מה שאהבתי בסיפור ומה שלא אהבתי בסיפור, ספרים אחרים של הסופרת שכתבה ספר זה.
בחרתי להמליץ על הספר לא בוכים בעין אחת לאור הנקודות הבאות:
הסיפור הוא לא סיפור פנטזיה, אלא הוא סיפור אמיתי שקרה באמת לרעיה בלטמן. היא מספרת את סיפורה האישי כמורה שלא הצליחה במשימתה- לקרב את רבקה אליה וכך יתקרבו אל רבקה גם הילדים. דמותה של המורה אמינה, היא מרגישה רגשות, ומתנהגת כמו השאר. גם היא בהתחלה חושבת שלרבקה יש ריח של נפט, כלומר אפשר להגיד שהיא לא מסיפור פנטזיה או שהיא דמות לא אמינה. דמותה של רבקה אמיתית אך מושפעת לרעה מסבתה. לאחר שאביה אלי נפטר, סבתה של רבקה מגדלת אותה. רבקה היא ילדה מסכנה שסבתא שלה מאוד מפחדת מחיידקים, כינים, חיידקים של בעלי חיים, והיא מפחדת שרבקה תלך עם בגדים קצרים בקיץ. סבתא של רבקה היא  דמות קיצונית. היא מפחדת מאוד מחיידקים, כינים בעלי חיים ושרבקה תלך עם בגדים קצרים. היא שומרת על רבקה ומנסה להגן עליה מכל הדברים הללו. אין הרבה אנשים, שחוששים בצורה כל כך קיצונית מחיידקים, וממה שהם עושים.
אהבתי את הדמות של רבקה בגלל שרבקה עם כל הנפט, והבגדים העבים היא ילדה מסכנה מאוד. אבא שלה נפטר, לסבתא שלה יש כוונות טובות, אבל היא לא חושבת מה זה עושה לרבקה. אני חושבת שרבקה היא ילדה ששומרת דברים בבטן ואני התחברתי לדמות שלה בגלל שגם אני הרבה פעמם שומרת דברים בבטן.התכונות שיש לרבקה: חכמה, ביישנית מאוד, היתה לה שמחת חיים לפני שאביה נפטר. רבקה היא ילדה שמנודה מהחברה בגלל ריחה ובגלל תלבושתה. אני חושבת שהילדים אפילו לא ניסו להכיר את רבקה האמיתית, הם שפטו אותה ישר, הם יכלו להחזיר לה את שמחת החיים שהייתה לה.
התקופה שבה מתרחש הספר היא תקופה מודרנית. בתקופה זאת סגנון החיים דומה מאוד לסגנון החיים כיום. גם כיום, וגם בתקופה המתרחשת בספר יש חנויות, מכוניות, שכונות ועוד...
מה שאהבתי בספר זה שהמורה מנסה להוכיח שהיא תצליח לקרב את רבקה אליה וכך גם אל שאר הילדים.  היא ניסתה אך לא הצליחה, היא נסחפה עם הילדים. רבקה וסבתא שלה נשארו לה כפצע בלב, והיא האשימה את עצמה, שרבקה וסבתה עברו דירה. אני הייתי במתח מהדמות שלה, ומהתרגשותה  כלומר מסערת הרגשות. האם היא הולכת לביתם של רבקה וסבתה לבקר אותם?, או לא?.
מה שלא אהבתי זה שלאה  (המורה הישנה של התלמידים החדשים) אמרה למורה החדשה שאין לה סיכוי לקרב את רבקה אליה ואל החברים. לאה סיפרה לה על הבחילה כשמריחים את השיער של רבקה. ומאותו רגע לאה הורידה למורה החדשה את המרץ, לעשות את מה שרצתה.
חוץ מהספר לא בוכים בעין אחת, יצאו לאור שלושים וחמישה ספרים שלה. דוגמאות לספרים:
מי ראה את אבא של קרולה, מוכרחים להתבגר, הבית עם שעון האותיות, הסוד, החרב והפרח, משפחת ירון ועוד. לא כדאי לשמור בבטן כי זה גורם לפצע בלב ובסוף זה עלול להתפוצץ. הסקתי זאת על ידי זה שהמורה אגרה ואגרה את מה שקרה עם רבקה בלבה, ואז רבקה ודבורה הופיעו לה כסיוט עד שהיא לא כתבה עליהם ספר.  
מקווה שהתעניינתם ושנהניתם לקרוא את ההמלצה שלי.
סוף
מגישה: נויה כרמלי כיתה ה'3

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה